W trakcie czterech edycji Konkursu Grantowego POP Fund udało się sfinansować 79 projektów 72. organizacji z całej Polski – zarówno z małych miejscowości, jak i dużych miast. Na ten cel Fundusz przeznaczył łącznie ponad 9 mln zł.
Fundacja Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM) uruchomiła w październiku 2023. roku pierwszy w Polsce fundusz wspólny (pooled fund) do finansowania projektów pomocowych. Dlaczego?
Fundusz Polskich Organizacji Pozarządowych (POP Fund) powstał, by odpowiedzieć na rosnące potrzeby humanitarne związane z wojną w Ukrainie. Od października 2023 roku Fundacji PCPM, która jest operatorem Funduszu, udało się przeprowadzić cztery edycje konkursu. Każda z nich była inna, dostosowana do najpilniejszych potrzeb w danym czasie, ale wszystkie miały jeden cel – skutecznie wspierać różne grupy potrzebujące pomocy, od uchodźczyń i uchodźców z Ukrainy po osoby dotknięte skutkami zeszłorocznej powodzi.
Pierwsza i druga edycja miały na celu wsparcie polskich organizacji pozarządowych, które pomagają uchodźcom z Ukrainy, szczególnie kobietom z dziećmi, osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Trzecia edycja wsparła organizacje prowadzące zajęcia edukacyjne i integracyjne dla dzieci z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy. Czwarta, edycja specjalna, skupia się na pomocy powodzianom.
Dostosowanie budżetów poszczególnych edycji POP Fund do skali projektów.
POP Fund dostosowywał budżety do skali projektów w każdej edycji. Przykładowo, w pierwszej edycji Fundusz sfinansował projekty małe (do 50 000 zł). W drugiej, dzięki większym środkom, wprowadzono trzy kategorie grantowe: małe (do 50 000 zł), średnie (do 200 000 zł) oraz duże (powyżej 200 000 zł), co umożliwiło realizację większych i bardziej złożonych działań. Takie podejście pozwoliło skutecznie finansować projekty o różnej skali, dostosowując wsparcie do rzeczywistych potrzeb organizacji.
1. Edycja – budżet 784 385 zł. Sfinansowano 16 najlepszych projektów.
W pierwszej edycji konkursu finansowane były projekty organizacji, które realizowały działania w obszarach szczególnie ważnych dla uchodźczyń i uchodźców z Ukrainy. Priorytety tej edycji obejmowały:
• poprawę warunków życia uchodźców,
• pomoc w dobrowolnej wyprowadzce z ośrodków zbiorowego zakwaterowania,
• wsparcie edukacyjne dla dzieci z doświadczeniem uchodźczym,
• pomoc osobom starszym, z niepełnosprawnościami oraz grupom narażonym na marginalizację, takim jak mniejszości etniczne i seksualne.
Na początku budżet konkursu wynosił 500 000 zł i przewidywał finansowanie 10. najlepszych wniosków. Po analizie projektów ocenionych najwyżej przez ekspertów, w porozumieniu z Komitetem Sterującym POP Fund, Zarząd Fundacji PCPM zdecydował o zwiększeniu puli środków.
2. Edycja – budżet: 6 000 000 zł. Sfinansowano 27 najlepszych projektów.
W drugiej edycji konkursu, z pulą środków wynoszącą 6 milionów złotych, dofinansowanie przyznane zostało na 8 projektów małych, 12 projektów średnich i 7 projektów dużych. Podobnie jak w pierwszej edycji, priorytety obejmowały:
- poprawę jakości życia uchodźców, szczególnie tych poza głównymi miastami,
- pomoc w dobrowolnej wyprowadzce z ośrodków zbiorowego zakwaterowania,
- integrację dzieci uchodźców w polskim systemie edukacyjnym,
- pomoc osobom starszym i z niepełnosprawnościami oraz innym grupom narażonym na wykluczenie.
3. Edycja – budżet: 1 200 000 zł. Sfinansowano 12 najlepszych projektów.
Środki w ramach tej edycji zostały rozdzielone na 8 projektów małych (do 50 000 zł) oraz 4 średnie projekty (do 200 000 zł). W tej edycji finansowanie mogły uzyskać jedynie projekty związane z edukacją dzieci z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy. Priorytetowe działania obejmowały:
- organizowanie „szkół sobotnich” dla dzieci uczących się języka ukraińskiego,
- wsparcie edukacyjne dla maturzystów i uczniów szkół ponadpodstawowych,
- projekty integracyjne dla dzieci polskich i ukraińskich w szkołach,
- działania dla rodziców i uczniów dotyczące integracji z lokalną społecznością, realizowane we współpracy z placówkami edukacyjnymi oraz władzami samorządowymi.
4. Edycja – budżet: 1 000 000 zł. Sfinansowano 24 najlepsze projekty.
Czwarta edycja konkursu z budżetem 1 000 000 zł była skierowana do osób dotkniętych skutkami powodzi w Polsce. Ostatecznie dofinansowanie zostało przeznaczone na 24 małe projekty (do 50 000 zł). Priorytety tej edycji obejmowały:
- odbudowę organizacji pozarządowych i Ochotniczych Straży Pożarnych w reagowaniu kryzysowym oraz koordynacji działań,
- wsparcie opiekunów dzieci i organizowanie świetlic w terenach powodziowych,
- pomoc osobom z specyficznymi potrzebami, szczególnie osobom starszym i z niepełnosprawnościami,
- przygotowanie domów do warunków zimowych, w tym zabezpieczenie przed zimą.
POP Fund to przykład dobrze zaprojektowanej i odpowiedzialnej inicjatywy, która skutecznie odpowiada na lokalne potrzeby w obliczu kryzysów.
POP Fund to projekt, który osiąga wysoką skuteczność dzięki współpracy różnych sektorów. Połączenie sił organizacji pozarządowych z agencjami ONZ oraz samorządami pozwala Funduszowi pozyskiwać szerokie wsparcie merytoryczne. Kluczowym elementem sukcesu POP Fund jest nacisk na lokalne organizacje, które mają najdokładniejszą wiedzę o potrzebach swoich społeczności, dzięki czemu ich inicjatywy są najlepszą odpowiedzią na najpilniejsze wyzwania.
Proces przyznawania środków jest przejrzysty i oparty na otwartych konkursach grantowych, w których wnioski oceniają niezależni eksperci. Dodatkowo, decyzje o rozdysponowaniu funduszy podejmuje Komitet Sterujący, w którym zasiadają przedstawiciele organizacji pozarządowych, darczyńców, strony rządowej i samorządowej, co gwarantuje obiektywny wybór najlepszych projektów. Taki system zapewnia wysoką jakość i pełną transparentność procesu.
Sukces POP Fund – więcej niż liczby.
Jak podkreślał dr Wojtek Wilk, prezes Fundacji PCPM, sukces projektu zależał od efektywnej współpracy organizacji pozarządowych, biznesu, środowiska dyplomatycznego i władz samorządowych. To właśnie na tej współpracy, Fundacja PCPM skupiła swoje działania, tworząc przestrzeń do wspólnego angażowania się na rzecz osób potrzebujących.
Choć liczby mówią same za siebie – kilkadziesiąt projektów, tysiące osób objętych wsparciem – prawdziwym sukcesem POP Fund są historie ludzi, którym udało się odmienić swoje życie dzięki tej inicjatywie. Będąc w kontakcie z organizacjami realizującymi dofinansowane projekty, dowiadujemy się, że dzięki POP Fund wiele osób znalazło pracę czy poprawiło jakość swojego życia, korzystając ze wsparcia psychologicznego.To właśnie te konkretne zmiany uczestniczek i uczestników projektów są miarą prawdziwego sukcesu Funduszu.
Dziękujemy wszystkim Darczyńcom za udzielone wsparcie: Meta, Google.org. Fundacji Biedronki, the Pfizer Foundation, Center for Disaster Philanthropy, Fundacji PKO Banku Polskiego, firmie Orbis S.A., której właścicielem jest AccorInvest i Globalworth.
Zachęcamy do dalszego współtworzenia kolejnych edycji POP Fund.
Zapraszamy wszystkich, którzy chcą poznać szczegóły projektów realizowanych ze środków Funduszu, do odwiedzenia dashboardu POP Fund dostępnego na stronie: https://popfund.pl/.